Nyheder og artikler strategisk kriseledelse

Genopfind dig selv inden andre gør det!

HenrikAppelquist_07_spejvendt_600x450 pix

Før eller siden vil alle virksomheder på et eller andet tidspunkt opleve, at væksten flader ud og de finansielle resultater aftager og stagner. Det sker selv for de mest succesfulde virksomheder.

Vi har set store og meget succesfulde globale selskaber, men som pludselig forsvandt fra markederne. Det er eks. selskaber som Kodak, Motorola, Nokia, Lowe, Grundig og mange andre. Vi har også se danske virksomheder pludselig forsvinde som da flyselskabet Sterling gik ned, Totempo, eller De Gule Sider …

Læs mere…

Sådan skaber du den næste vækstkurve

HenrikAppelquist_04_600x450 pix

Vækst er hårdt arbejde. Og den berømte hockeystav for vækst findes kun i teoribøgerne og i hovederne på håbefulde iværksættere, der har brug for ekstern finansiering til at understøtte likviditeten i deres virksomhed. Ingen turnaround uden vækst – spørgsmålet er bare hvordan?

De mest succesfulde topledere, iværksættere og investorer har tilsyneladende typisk tre ting til fælles: 1) Optimal timing, 2) fejlfri eksekvering og 3) højt momentum. Det at vide præcis hvor, hvornår og hvordan du skal sl…

Læs mere…

Her er de 6 faser du skal håndtere

Appelquist & C0_Virksomhedskrise i 6 faser_mar_2020

Virksomhedskriser har det med at udvikle sig skjult og langsomt over længere tid, men den synlige krise udløses ofte af en uforudset og udefra kommende hændelse, som det nu er tilfældet med Corona-smitten.

Spørgsmålet er hvad gør du som virksomhedsleder gør for at komme godt igennem en turbulent periode? Start med at forstå, hvad det er der sker i din virksomhed. Den enkelte virksomhedskrise er unik, men studier har vist at kriser ofte følger det samme forløb over en længere tidsperiode.

Det v…

Læs mere…

At bøje uden at knække - som organisation

Appelquist & Co_turnaround strategier #4a_jan 2020

Alle taler om, hvor hurtigt og gennemgribende forandringer sker, og at det er altafgørende, at man har fingeren på pulsen og formår at tilpasse og udvikle virksomheden. Der opstår kriser i alle virksomheder, det er et livsvilkår.

I 1981 studerede professor Barry Staw kriseramte organisationer. Han fandt frem til, at mange har en tendens til at ”fryse” i en krisesituation. De bliver handlingslammede i stedet for at gribe ind. Dette er siden blevet undersøgt nærmere hvad der kendetegner kriseresi…

Læs mere…

At bøje uden at knække - som leder

HenrikAppelquist_07_spejvendt

AT BØJE UDEN AT KNÆKKE – SOM LEDER

Næste spørgsmål: Hvad kendetegner kriseresistente topledere og ejerledere? Dem der bygger stærke organisationer, og evner at modstå og udnytte kriser.

Virksomheder der typisk bukker under i krise, har en tendens til at samle beslutninger i faste strukturer, processer og på meget få medarbejdere i toppen af virksomheden. Forskning og erfaringer peger på at det er det modsatte der skal til.

Topledere øger tilpasningsevne og forandringsparathed ved at sikre kompetenc…

Læs mere…

Få klar besked om virksomhedens økonomi

Appelquist & Co_turnaround advisory board_small_jan 2020

Som ejerleder, bestyrelsesmedlem eller direktør, kender du din virksomhed. Du ved, hvilke udfordringer din virksomhed står overfor, men det kan også være svært at få det store overblik og skabe den røde tråd, i en hektisk hverdag, hvor der er mere end nok på din to-do liste.

Men det kan være en god ide at lade en ekstern og objektiv ekspert se din virksomhed ude fra og i fugleperspektiv, fordybe sig i tallene og give dig en brugbar og konstruktiv tilbagemelding baseret på praktisk erfaring med le…

Læs mere…

Det rigtige hold af medarbejdere

Appelquist & Co_Evaluering af teams_mar_2021

En international undersøgelse viser, at når topledere fra kriseramte virksomheder bliver spurgt ”Hvad ville du gøre anderledes næste gang”, er der et udsagn, der går igen: ”Jeg ville have foretaget flere ændringer i organisationen og gjort dem tidligere i forløbet.”

Hvorfor? - fordi det rigtige hold er grundlaget for succes. Det er klart at man ikke bare skal fyrre folk blot for at vise handlekraft. Det skal være for at skabe de svære, men nødvendige forandringer i holdninger, værdier og kompet…

Læs mere…

Er kriseledelse ikke bare almindelig god ledelse?

HenrikAppelquist_06_600x400 pix

Det korte svar på spørgsmålet i overskriften er, at der er meget stor forskel på konteksten og din tilgang til ledelse af forandringer i en sund virksomhed og i en kriseramt virksomhed. 

Det korte svar på spørgsmålet i overskriften er, at der er meget stor forskel på konteksten og din tilgang til ledelse af forandringer i en sund virksomhed og i en kriseramt virksomhed. Jeg vil denne artikel skriver om hvorfor jeg mener at det ikke er tilfældet. 

Konteksten er meget forskellig - dine mulighede…

Læs mere…

Ledelse handler om at gøre en forskel i tide.

HenrikAppelquist_02

Når en virksomhed oplever en forretningskritisk situation, viser international kriseforskning at i mere end 80% af tilfældene, har krisen været skjult og undervejs i flere år. Men det er ofte den udefra kommende hændelse, der gør den interne krise synlig for både ledelse, bestyrelse og medarbejdere.

Det har den uheldige konsekvens, at når du først ser og erkender krisen, har du reelt en meget begrænset tidshorisont at arbejde med før banken lukker kreditten, det offentlige inddriver gælden eller …

Læs mere…

Krisepåvirkning og -reaktion

Appelquist & Co_turnaround strategier #4a_jan 2020

Krisepåvirkning og -reaktioner! Når en krise pludselig opstår, rammes virksomheder forskelligt. Nogen påvirkes meget, andre oplever vækst. Enhver krise indeholder også muligheder, når du ved, hvordan du skal tackle situationen for at skabe fornyet vækst og fremdrift. Ved du det?

Ny dansk forskningsrapport har dokumenteret, at de virksomheder, der er kommet styrket ud af krisen, har anvendt nogle af de samme krisestrategier. De skabte hurtigt en situation, hvor de var i stand til at udnytte kris…

Læs mere…