FASE #1: STRATEGISK KRISE

Appelquist & Co_Siden findes ikke_jan 2020

En virksomhedskrise, der udvikler sig over tid, starter med en strategisk krise. Den aktuelle retning og fokus for virksomheden er ikke længere konkurrencedygtig.

Sæt fokus på tre af nedenstående elementer for at finde årsagerne til dårlige økonomiske resultater i jeres virksomhed.

  1. Vurder jeres strategiske alignment
  2. Vurder det strategiske fundament
  3. Vurder organisationskulturen

Strategisk alignment handler om at sikre balance imellem jeres ressourcer og de eksterne muligheder og trusler i markedet. Den mest udbredte fejltagelse ved strategier er at man vil for meget i forhold til hvad man har af ressourcer, og hvad marked byder på at muligheder for at skabe vækst.. Der er fire typer af ressourcer er:A) Fysiske B) Menneskelige C) Finansielle D) Immaterielle.

Det strategisk fundament består af jeres forretningsmodel og strategi. Den skal være opdateret i forhold til udviklingen på markedet, og især i forhold til konkurrencen i jeres branchen. De traditionelle modeller og strategier er hårdt presset af nye digitale modeller og strategier.

En organisationskultur kan være direkte årsag til dårlige resultater. Det gælder særligt hvis I har været eller ser jer selv som den markedsledende aktør. Succesfulde organisationer har det med at udvikle en arrogant kultur, komplekse strukturer, tunge processer og arbejdsgange. Kompleksitet er dyrt og sænker hastigheden og bevægeligheden i virksomheden.

Jeg tilbyder rådgivning til kriseramte små og mellemstore virksomheder – gratis og uforpligtende.

Ring til os allerede i dag. Hent rapporten: Virksomheds krise i 6 Faser.