Når resultaterne svigter - Tip #1

Appelquist & Co_turnaround resultatkrise #2_small_apr 2020

Spørgsmål: Hvordan gennemfører man en reduktion af omkostningerne uden at skade konkurrenceevnen?

Når der gennemføres besparelser, anvendes ofte grønthøstermetoden, hvor man skære en procentdel af omkostninger væk over alt. Den er let at udfører, men den underminere konkurrenceevnen.

TIP #1: 80/20

Udarbejd en analyse på omsætning og en på indtjening fordelt på både kunder og produkter, for at se hvordan omsætning og indtjening fordeler sig på de enkelte kunder og produkter. Analysen vil ofte vise at indtjening er samlet på få kunder og produkter. Eks. 20 % af kunderne står for 80 % af indtjeningen.

Kategoriser efter ABC-princippet, og vurder herefter om der evt. er interne afhængigheder, for at se hvilke produkter I kan skæres fra, og på hvilke kunder I bør hæve priserne. Fjerne/minimer/redcucer kunder/produkter med høj omsætning og lav indtjening. Det er tidsrøvere, der beslaglægger jeres kapacitet.

Det er en måde at minimere de tabsgivende kunder og produkter på, uden at skade konkurrenceevnen. Det er muligt, at lave samme analyse baseret på omkostninger, hvis man har fordelt omkostningerne efter Activity-Based Costing. Det er en regnskabsmæssig metode til fordeling af omkostninger.

Del meget gerne opslaget - aktiver linket herunder

#risikoledelse #kriseledelse #resultatkrise #turnaround