Manglende vækst er en fornyelseskrise

Appelquist & Co_Manglende vækst er en fornyelseskrise_feb_2022

Problemet med de mest kendte og anvendte vækststrategier og variationer af dem, er at de ikke fornyer en vækstkurve, men blot forlænger den eksisterende vækstkurve. Manglende vækst kan på sigt udvikle sig til en egentlig fornyelseskrise, hvor den næste vækstkurve kommer til at mangle. En situation der ofte kan opleves i virksomheder, der over en længere periode har realiseret høje vækstrater, og som har været succesfulde i mange år.

Det er vigtigt her at understrege, at selvom en virksomhed oplever aftagende vækstrater eller nedgang i de finansielle resultater, behøver det ikke være ensbetydende med, at ledelsen har været dårlig til at lede selskabet. Det sker, fordi ledelsen har taget et bevidst valg og prioriteret at få mere ud af de investeringer, man har lavet ved at optimere og effektivisere på den eksisterende vækstkurve. Det er ganske fornuftigt i rigtig mange virksomheder, men der kommer et tidspunkt, hvor potentialet er udtømt og det giver mere økonomisk rationale at bruge ressourcerne på at udvikle den næste nye vækstkurve for virksomheden.

Der er i rigtig mange direktioner og bestyrelser et fokus på at skabe vækst, ved at udvikle verdens bedste vinderstrategier, perfektionerede produkter, processer og kanaler, fremfor at konkurrere på innovation af unikke og stærke forretningsmodeller. En forretningsmodel, der kan vokse og blive den næste stærke vækstmotor for virksomheden.

Læs næste afsnit i artiklen:

Udfordringerne står i kø