Sæt ind på det rigtige tidspunkt

Appelquist & Co_Sæt ind på det rigtige tidspunkt_feb_2022

Det kan virke både paradoksalt og unaturligt for de fleste, at søge efter nye innovative løsninger på et tidspunkt, hvor virksomheden har en stabil og stærk underliggende indtjening, og måske endda er den førende aktør på markedet. Men ikke desto mindre er det præcis den opgave du står overfor, når du arbejder med at skabe markante vækstrater på det helt rigtige tidspunkt på stagnerende markeder.

Når jeg drøfter vækst med virksomheder, er det ofte med udgangspunkt i mængder af historiske data illustreret med grafer og procenter. Det er en bagud-skuende og taknemmelig måde at diskutere vækst på. Her er det let at udpege præcis det punkt, hvor en vækstkurve knækker, og som indikerer hvor og hvornår man burde have etableret en ny vækstkurve. Det er nemt at være bagklog.

Når de finansielle resultater er tilfredsstillende, er det let at blive komfortabel. Det er her man kan opleve at succes gør en virksomhed arrogant i dens tilgang til både kunder og konkurrenter. Man overvurderer egne evner og fortræffeligheder. Benægtelse eller bortforklaringer er et sikkert symptom på at en virksomhed er udfordret med at skabe vækst.

Den største udfordring når du skal vurdere om timingen er den rigtige, er at vurdere præcis, hvor virksomheden befinder sig i dens udviklingscyklus. Enhver udviklingskurve for en virksomhed vil i praksis vise store og små udsving, såkaldte fluktuationer, men der er ikke nødvendigvis tale om en kritisk afvigelse eller et vendepunkt. En anden udfordring kan være at vurdere, hvornår der skal ske noget helt nyt på markedet eller hvornår det er tilstrækkeligt at finde nye måder at tilfredsstille en eksisterende kundes behov med en eksisterende portefølje af produkter og ydelser. Hvornår vil markedet tage imod nye måder at gøre tingene på?

Se f.eks. på de tidlige tiltag i dansk detailhandel, med at lancere online shopping af dagligvarer. Flere aktører har forsøgt uden held, men under Corona-krisen har forbrugerne taget denne mulighed til sig. Det er først muligt at tjene penge på deres nye forretningsmodel, når der er skabt tilstrækkeligt kritisk volumen i kundegrundlaget. Se f.eks. på virksomheden Nemlig.com, der under Coronakrisen øgede omsætningen fra 1,4 mia. kr. til 3,1 mia. kr., men som stadigvæk ikke tjener penge på deres digitale supermarked.